2.01.2010

Filmer jag sett fram emot denna vinter, del 4:

Vägen
USA, Drama/Thriller, 2009
Regi: John Hillcoat
Medverkande: Viggo Mortensen, Charlize Theron, Robert Duvall mfl
Storyplot: Post-apokalyptisk värld där far och son vandrar genom ett förkolnat och dött landskap. Det enda de har är varandra.

Filmatisering av Cormac McCarthys Pulitzer-belönade bok med samma namn. Det är från början till slut en film fylld med post-apokalyptisk ångest, om än vacker sådan! Det är en långsam, tyst och obehaglig film om mänsklighetens undergång, utan mutanter eller andra övernaturligheter. En realistisk bild av en värld där jorden och mänskligheten håller på att dö ut. När jag inte grät av allt vemod, så krossade jag Elias hand av obehag/spänning.

Nick Cave gör musiken och Viggo Mortensen spelar huvudrollen. Upplagt för succé! Vidare är fotot mästerligt och kemin mellan fadern (Mortensen) och sonen (Kodi Smith-McPhee) utmärkt (kanske beror det på att de inför filmen bodde ihop i två månader). Filmens enda brist är slutet. Trots det anser jag att Vägen är det bästa jag sett i sin genre! Det är skandal att filmen inte fått några Oscars-nomineringar, särskilt i kategorierna bästa manliga huvudroll (Mortensen) och bästa foto!

Inga kommentarer: