2.01.2010

Filmer jag sett fram emot denna vinter, del 3:

Up in the Air
USA, Komedi, 2009
Regi: Jason Reitman
Medverkande: George Clooney, Anna Kendrick, Vera Farmiga mfl.
Storyplot: Medelåldersman tillbringar sitt liv ständigt på resande fot. Han jobbar på ett konsultföretag som avskedar anställda åt andra företag. Han har ett mål i livet: att nå 10 miljoner miles hos American Airlines!

Jag gillade Jason Reitmans förra film Juno skarpt, och tycker nästan lika bra om denna! Han har lyckats med att skapa något nytt av den ganska uttjatade RomKom- genren. Dialogerna är välarbetade och tänkvärda, och karaktärerna lagom dysfunktionella. Den indiepoppiga musiken och det snygga fotot (älskar introt med vintage-vykort) blir en fin kontrast till den tragiska historian. George Clooney har allt sedan ER-tiden varit en favorit, men jag undrar om han inte har blivit en för stor stjärna för sitt eget bästa? Han gör sin karaktär bra (kritikerna tror t o m på en Oscars-nominering), men på senare år tycker jag mig se att för mycket av personen George Clooney lyser igenom och att hans karaktärer har en tendens att bli något likartade.

Inom en snar framtid ska jag ta och se Reitmans tredje filmskapelse: Thank you for Smoking! från 2005. Han är på god väg att bli en ny regissörsfavorit!

Inga kommentarer: