1.28.2010

Filmer jag sett fram emot denna vinter, del 2:

The Imagnarium of Dr Parnasuss
Mystik/Komedi, USA, 2008
Regi: Terry Gilliam
Med: Heath Ledger, Tom Waits, Lily Cole, Johnny Depp, Jude Law, Colin Farrel mfl.
Storyplot: Vadslagning mellan Djävulen och Dr Parnasuss, en odödlig man, med kraften att göra fantasier till verklighet.

Filmen är kanske mest känd för att Heath Ledger dog under inspelningarna. Om det är i någon film som det kan fungera att byta ut huvudrollsinnehavaren mitt i, så är det i en signerad Terry Gilliam (tidigare medlem av Monty Pyhton). Filmen är precis så flippad som Gilliams skapelser brukar vara. Berättelsen, miljöerna, musiken och fotot inger samma känsla som de sagovärldar Tim Burton brukar skapa, kanske framförallt den i Big Fish. Gillimas filmer är dock ytterligare en nyans mörkare, och har mer svårtillgängliga historier.

Ledgers rollkaraktär ersattes av tre namnkunniga skådespelare (Depp, Law och Farrel). Tack vare berättelsens ständiga hattande mellan fantasi och verklighet, fungerar rollbytena utan problem, ändra fram till slutet. Då slutar filmen att vara konsekvent, och jag tappar den tunna röda tråd jag trodde mig ha. Men frågan är om Gilliam ens hade lyckats hela vägen fram med en levande Heath Ledger..

Inga kommentarer: